29 kwietnia 2015

Pizza na cienkim spodzie. Jak włoska.

Bardzo długo zbierałam się do opublikowania na blogu przepisu na pizzę. Wiecie dlaczego? Bo przeważnie robię ją na oko ;) Często rodzina i znajomi prosili mnie o przepis i wtedy musiałam po prostu ją zrobić i podać im przede wszystkim proporcje. I tym razem także postanowiłam się jednak zmotywować, odważyć składniki i podać także Wam dokładny przepis, na pizzę, która najbardziej przypomina mi tą, którą jadłam we Włoszech. Oczywiście nie da się zrobić identycznej, bo to kwestia mąki, pieca (nasze domowe piekarniki nie mają takiej mocy i bądź co bądź najczęściej są to urządzenia elektryczne, a nie opalane drewnem) oraz włoskich rąk, które ją wyrabiają ;)

Robię zasadniczo 2 - 3 rodzaje pizzy, a to jest jeden z nich. Pizza z tego przepisu jest dość cienka, nie łamie się i zawiera podstawowe składniki, czyli sos, mozzarellę i szynkę. Piecze się ją krótko w wysokiej temperaturze. Wszystkie te elementy składają się na to, że ten rodzaj najbardziej przypomina mi tą włoską.

Jeśli zatem w pizzeriach tych polskich, czy też włoskich zajadacie się taką pizzą, to warto przygotować ją w domu :)


Składniki (1 pizza o śr. ok. 25 cm):

Ciasto:
  • 10 g drożdży
  • 100 ml letniej wody
  • 150 g mąki pszennej
  • pół łyżeczki cukru
  • pół łyżeczki soli
  • 1 łyżka oliwy z oliwek
Z drożdży, wody, cukru i 1 łyżki mąki robimy rozczyn. Odstawiamy na ok. 15 min, aż "ruszy".
1/2 część mąki mieszamy z solą, dodajemy rozczyn, mieszamy, dodajemy oliwę i pozostałą część mąki (dodajemy mąkę stopniowo, cały czas zagniatając i kontrolując ciasto - powinno mieć dość luźną konsystencję, ale nie może być klejące, można dać mniej lub więcej mąki). Obsypujemy miskę mąką i odstawiamy ciasto do wyrośnięcia na ok. 0,5 h. Przygotowujemy sos.

Sos:
  • 1 łyżka koncentratu pomidorowego
  • 1 łyżka ketchupu
  • 1 łyżka suszonej bazylii
  • 1/2 łyżki mielonego czosnku 
+ dodatki na pizzę, u mnie: 1/2 kulki mozzarelli pokrojonej w plastry, szynka szwarcwaldzka i świeża bazylia  

Na suchej patelni umieszczamy koncentrat i ketchup, dodajemy bazylię oraz czosnek, podgrzewamy do połączenia się składników.
Wyrośniętą pizzę wykładamy na papier do pieczenia i rozciągamy jak najcieniej palcami (palce można "maczać" w mące żeby sprawniej szło). Smarujemy spód sosem (zostawiamy puste brzegi), rozkładamy plastry lub kawałki mozzarelli i pieczemy ok. 5 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni (warto włożyć do pieca specjalny kamień do pizzy lub po prostu kafel podłogowy (będzie bardziej chrupiąca i wypieczona). Po 5 minutach nakładamy na pizzę szynkę, zmniejszamy temperaturę do 180 stopni i pieczemy jeszcze ok. 5 minut (brzegi powinny być lekko rumiane).
Podajemy od razu z listkami świeżej bazylii.

Smacznego! :)

3 komentarze:

  1. Taka cieniutka jest pyszna<3 Choć moja rodzina właśnie woli tą na grubym cieście, ale umówmy się- każda pizza jest cudowna: ))

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też wolę grubszą pizzę, ale cieniutką nie pogardzę, pycha ♥

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam :) Ja właśnie lubię taką cieniutką, ale moje dzieci w pizzy najbardziej lubią ciasto, więc robię dla nich troszkę grubszą! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...