18 czerwca 2013

Lekki tort cytrynowo - truskawkowy.

Orzeźwiający torcik, w sam raz na towarzyszące nam upały, bez ciężkich kremów, ale z lekką pianką. Mogę śmiało powiedzieć, że obok sernika na zimno to mój ulubiony, letni smak z dzieciństwa. Zapamiętałam go jako wyrób imieninowy mojej cioci, kiedy byłam mała zawsze zastanawiałam się jak ona go robi :) Ta słodka pianka, wilgotny biszkopcik i truskawy z ciocinego poletka - to po prostu było niebo w gębie! :) Doszło mi parę lat, sporo rzeczy w kwestii pieczenia nie jest mi już obcych i wiem już jak zrobić torcik cioci Krysi! :)

Składniki (forma o średnicy 20 cm):

Biszkopt (oczywiście biszkopt rzucany, ale z 4 jaj - Moje Wypieki :)):
  • 4 jajka
  • 3/4 szklanki cukru
  • 3/4 szklanki mąki pszennej
  • 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej

Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywną pianę. Pod koniec ubijania stopniowo dodawać cukier, dalej ubijając. Dodawać po kolei żółtka, nadal ubijając. Mąki wymieszać, przesiać i delikatnie wmieszać do ciasta (ja to robię na bardzo wolnych obrotach miksera).

Tortownicę o średnicy 20 - 22 cm wyłożyć papierem do pieczenia (ja piekłam w 20 cm, biszkopt urósł do wysokości formy). Boków formy niczym nie smarować, papierem wykładamy tylko dno. Wyłożyć ciasto. Piec w temperaturze 160 - 170ºC około 30 - 40 minut (lub dłużej, do tzw. suchego patyczka).
Gorące ciasto wyjąć z piekarnika, z wysokości około 60 cm opuścić je (w formie) na podłogę. Odstawić do uchylonego piekarnika do ostygnięcia. Całkowicie wystudzić. Przekroić na 3 blaty. Nasączyć ponczem (u mnie gorąca woda + trochę soku z cytryny + odrobina wódki).

Pianka cytrynowa:
  • 250 ml śmietany 30/36%
  • 1 galaretka cytrynowa
  • 1/2 szklanki gorącej wody
Galaretkę cytrynową rozpuszczamy w gorącej wodzie, mieszamy, studzimy. Śmietankę ubijamy na sztywno, stopniowo dodajemy wystudzoną, lekko tężejącą galaretkę. Wykładamy połowę masy na pierwszy blat. Dociskamy drugim.
Pianka truskawkowa:
  • 125 ml śmietany 30/36%
  • 1 galaretka truskawkowa
  • 1/4 szklanki gorącej wody
+ truskawki pokrojone w ćwiartki do dekoracji oraz ew. 250 ml ubitej na sztywno śmietanki 30/36% do obłożenia boków tortu (u mnie był bez wykończenia)
 
Galaretkę truskawkową rozpuszczamy w gorącej wodzie, mieszamy, studzimy. Śmietankę ubijamy na sztywno, stopniowo dodajemy wystudzoną, lekko tężejącą galaretkę. Wykładamy masę na drugi blat. Dociskamy trzecim, ostatnim blatem.
Na trzeci blat wykładamy pozostałą cytrynową piankę. Całość wkładamy do lodówki do schłodzenia na kilka godzin. Przed podaniem dekorujemy świeżymi truskawkami. 
Smacznego! :)


Zapraszam także na FB:


17 komentarzy:

  1. ale mam na niego ochotę, jest cudowny <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Coraz więcej na blogach takich właśnie torcików, a co jeden to ładniejszy:)

    OdpowiedzUsuń
  3. WYgląda pięknie :) ! Ciekawa jestem jak wyglądał w całości...:)

    OdpowiedzUsuń
  4. spettacolare....e golosissima!!!!!! Complimenti!

    OdpowiedzUsuń
  5. też lubię takie letnie torciki :) pięknie Ci wyszedł!

    OdpowiedzUsuń
  6. mmm.. uwielbiam lekkie torty-tez prezentuje się 1sza klasa, do tego te truskawki.. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. poezja:) wygląda niesamowicie apetycznie:) http://martawkuchni.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś cudownego - delikatny, leciutki, idealny na lato :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Sosna - Dziękuję :)
    agateq - Sezon :)
    Kulinarna Fuzja - Przyznam szczerze, że nie za specjalnie :) Był nie wykończony z boku jak napisałam - nie robiony na żadną okazję, ot tak po prostu :)
    Simo - Grazie Simo! :)
    Łucja - Dziękuję :*
    ola in the kitchen - Miło mi :)
    Salvador Dali - Bardzo dziękuję :)
    Marta - Bardzo mi miło :)
    gin - Dziękuję, dziękuję, dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. do cisata trzeba moze dodac proszek do pieczenia??

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie trzeba, to jest biszkopt bez proszku do pieczenia, piekłam go już wiele razy, zawsze wychodzi ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wiem, że to właściwie niemożliwie, ale mi ten tort nie wyszedł ...
    jest 3 nad ranem, jutro, a właściwie dziś synek ma 3 urodziny, a ja mam 2 lewe ręce i nie mam tortu ...
    ale przepis wypróbuje jeszcze raz w innych okolicznościach ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi przykro. Mam nadzieję, że kolejnym razem wszystko wyjdzie jak należy. Mogę na pocieszenie tylko powiedzieć, że mi też nie zawsze wszystko wychodzi (i najczęściej dzieje się to właśnie wtedy kiedy najbardziej mi zależy.. :)). Pozdrawiam.

      Usuń
  13. mam 10 lat i sam go przygotowuję i nikt mi nie pomaga :) Pozdro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Bardzo się cieszę :)) Pozdrawiam i życzę wielu sukcesów kulinarnych :)

      Usuń
    2. Super! Bardzo się cieszę :)) Pozdrawiam i życzę wielu sukcesów kulinarnych :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...