19 grudnia 2014

Sernik żurawinowy na spodzie z ciastek korzennych (na zimno).

Dziś Święta w jakby to powiedzieć "bardziej nowoczesnym" wydaniu. Wprawdzie też będzie sernik, jednak nie taki tradycyjny, pieczony, a na zimno i w tym cała nowość, bo to ciasto raczej rzadko spotykane na naszych świątecznych stołach :) Ale kto powiedział, że serniki na zimno są zarezerwowane tylko na lato? :)

Serników na zimno jest na blogu sporo, z kilkoma rodzajami owoców, od truskawki, po borówkę. Wyszukujecie ich bardzo często, przez co stały się jednymi z najpopularniejszych przepisów. Są poszukiwane także teraz, więc kiedy zobaczyłam przepis na sernik na zimno z żurawiną na blogu UgotujmyTo, wiedziałam, że muszę zrobić dla Was coś podobnego jeszcze przed Świętami, bo pomyślałam, że warto pokazać Wam sernik na zimno w "zimowej odsłonie" i czułam "w kościach", że to może bardzoo dobrze smakować (a już sam wygląd był wystarczającą zachętą :))

Nie myliłam się, ponieważ okazało się, że z sernika na zimno można zrobić całkiem fajne, świąteczne ciacho, bo połączenie tradycyjnej, kojarzącej się ze okresem Bożego Narodzenia żurawiny, z sernikiem na zimno, który jest małą "abstrakcją" jest strzałem w dziesiątkę. Ja wpadłam jeszcze na pomysł żeby całość nieco bardziej "uświątecznić" i zrobiłam mu spód z ciasteczek korzennych, uwierzcie, że wszystkie te smaki świetnie ze sobą "zagrały" i bardzo dobrze smakują :)

Dodatkowo na jego korzyść działa fakt, że nie jest to taki "zwykły" sernik na zimno. Składa się z kilku dostojnych warstw i spokojnie można byłoby go nazwać też tortem. Myślę, że tym sposobem może konkurować z niejednym "pieczonym kolegą" :)


Inspiracja: UgotujmyTo.pl

Składniki (forma 20 cm):

Spód z ciasteczek korzennych:
  • 110 g ciasteczek korzennych lub kruchych pierniczków
  • 50 g rozpuszczonego, ciepłego masła
Ciastka kruszymy "na miazgę" i mieszamy drewnianą łyżką z ciepłym masłem. Uzyskamy tzw. "mokry piasek", którym wykładamy dno tortownicy (można je dodatkowo wyłożyć papierem lub folią aluminiową). Wyrównujemy, wkładamy do lodówki. Przygotowujemy serową masę żurawinową

Serowa masa żurawinowa:
  • 250 g żurawiny (ja użyłam mrożonej, nie trzeba jej rozmrażać)
  • 1/2 szklanki wody (do żurawiny jeśli używacie świeżej)
  • 1 szklanka cukru
  • odrobina soku z cytryny
  • 2 łyżki żelatyny
  • 1/3 szklanki gorącej wody
  • 100 ml śmietany kremówki
  • 300 g sera (użyłam wiaderkowego)
Żurawinę zasypujemy cukrem, skrapiamy lekko sokiem z cytryny i zalewamy wodą (jeśli używacie mrożonej nie ma takiej potrzeby). Gotujemy na małym ogniu, aż żurawina w większości popęka i będzie lekko gęsta (10 - 15 minut). Po tym czasie przecieramy żurawinę przez sito do rondelka (będziemy dalej gotować) żeby pozbyć się pozostałości po owocach. Powstały żel zagotowujemy (można dodać więcej cukru jeśli będzie za kwaśny), zdejmujemy z ognia. Dodajemy rozpuszczoną w gorącej wodzie żelatynę i energicznie mieszamy. Odstawiamy do przestygnięcia.
Przygotowujemy masę serową. Śmietanę ubijamy na sztywno. Dalej miksując, łyżka po łyżce dodajemy ser. Na końcu do masy dodajemy przestudzony żurawinowy żel miksując na wysokich obrotach. Wylewamy masę na ciasteczkowy spód. Wstawiamy ciasto do lodówki do stężenia. Przygotowujemy w tym czasie kolejną masę.

Masa serowa:
  • 100 ml śmietany kremówki
  • 300 g sera
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 2 łyżki żelatyny
  • 1/3 szklanki wody
Śmietanę ubijamy na sztywno. Dalej miksując, łyżka po łyżce dodajemy ser. Na końcu do masy dodajemy przestudzony żurawinowy żel miksując na wysokich obrotach. Tak przygotowaną masę wykładamy na wcześniejszą warstwę. Ponownie wstawiamy ciasto do lodówki do całkowitego stężenia. Przygotowujemy w tym czasie śmietanową chmurę.

Śmietanowa chmura:
  • 200 ml śmietany kremówki
  • 1 łyżka cukru pudru
  • odrobina różowego barwnika lub soku z żurawiny (można też pozostawić chmurę białą)
+ kilka owoców żurawiny do dekoracji (np. obtoczonych w lekko rozkłóconym białku, a następnie w cukrze)

Śmietanę ubijamy na sztywno z dodatkiem cukru pudru. Wykładamy na gotowy sernik. Dekorujemy żurawiną.

Smacznego! :)

7 komentarzy:

  1. Jest tak apetyczny, że mam ochotę się na niego rzucić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny!Kochamy Serniki!Jest na pewno strzałem w dziesiątkę;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie go zrobiłaś :) Mnie też bardzo kusi i będę robić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z chęcią zjadłybyśmy właśnie Twoją propozycję niż niejednego pieczonego sernika :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo się cieszę, że przepis się przydał :) Zdjęcia wyglądają rewelacyjnie.... a smak wiem, że jest doskonały :)! Pozdrawiam :)!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...